Vilkår for alternativ overnatting
Disse vilkårene gjelder hvis du som nabo får tilbud om alternativ overnatting bekostet av Bane NOR grunnet støy fra anleggs- eller vedlikeholdsarbeid.

Hensikten med vilkårene er å behandle alle likt og sikre korrekt bruk av statlige midler. Foto: Øystein Stavdal Paulsen, Bane NOR
På denne siden:
Bane NOR tilbyr overnatting ved støyende nattarbeid
Når Bane NOR utfører støyende arbeid om natten, som overskrider tillatte grenseverdier i Retningslinje for behandling av støy i arealplanlegging T-1442/2021(åpnes i ny fane), tilbyr Bane NOR alternativt oppholdssted for å sikre nattesøvn.
Dersom ikke annet er skriftlig avtalt, dekker Bane NOR kun overnatting. På hoteller hvor dette tilbys, er frokost inkludert. Ved innkvartering i leilighetshotell eller hotellrom uten frokost, kompenseres ikke dette. Hvilken romtype som Bane NOR tilbyr, avhenger av tilgjengelighet og avstand.
Bestilling
All bestilling av alternativ overnatting må gå via Bane NOR. Bane NOR betaler ikke for hotell du har bestilt selv.
Dobbel bestilling
Pass på at kun en i husstanden sender inn bestillingsskjema på vegne av alle i husstanden. Dersom det sendes inn flere skjema fra samme husstand/doble bestillinger, blir dere fakturert for den ekstra bestillingen eller avbestillingsgebyr.
Avbestilling og endring
Alle avbestillinger og endringer av dato for opphold må gå via Bane NOR. Du kan ikke avtale dette direkte med hotellet.
Ved endringer mindre enn to virkedager før innsjekk, må du ringe Bane NOR kundesenter.
Ved endringer mer enn to virkedager før innsjekk, kan du sende e-post til Bane NOR ved å svare på hotellbekreftelsen du har mottatt, uten å endre emnefeltet.
Kompensasjon
Bane NOR tilbyr kun hotellovernatting, ikke annen kompensasjon eller andre løsninger.
Hotellvalg
Du kan ikke velge hotell selv. Bane NOR vil booke hotell så nært bosted som mulig. Noen ganger kan det nærmeste tilgjengelige hotellet være et stykke unna.
Bekreftelse
Du må få en skriftlig bekreftelse (e-post) fra Bane NOR om hvilket hotell du skal bo på, tidsrom og antall rom før du kan sjekke inn på hotellet.
Du er selv ansvarlig for å motta e-postbekreftelsen med hotellbestillingen. Sjekk at du mottar automatisk svar fra Bane NOR innen ti minutter etter at du har kontaktet oss via kontaktskjemaet. E-postbekreftelsen med hotell blir sendt på samme måte. Husk å sjekke søppelpost.
Betalingskort
Du må registrere et betalingskort på hotellet ved innsjekking og selv betale for mat, drikke, minibar, betalings-TV, rens/vask av klær, eventuelle skader på rom eller inventar, bruk av SPA-avdeling hvis det er tilgjengelig.
Bytte av rom eller hotell
Det kan være nødvendig å bytte rom eller hotell i løpet av oppholdet. Du får beskjed om dette i e-postbekreftelsen fra Bane NOR.
Manglende innsjekk
Hvis du ikke sjekker inn på avtalt dato, vil resten av oppholdet ditt bli kansellert, og du blir fakturert for én natt.
Bruk av videresendt kode
Hvis du bruker en kode du har fått videresendt av andre til å booke hotell, og ikke har mottatt tilbud om alternativ overnatting direkte fra Bane NOR, blir du fakturert for oppholdet.
Overlatelse av rom til andre
Bane NOR vil fakturere deg for oppholdet om du overlater rommet ditt til andre.
Innsjekkede rom som ikke er i bruk
Hvis du ikke bruker hotellrommet, blir resten av oppholdet kansellert og du blir fakturert for påløpte kostnader.
Hvis du sjekker inn uten å benytte hotellrommet, vil du bli fakturert for de nettene hotellrommet ikke er i bruk, med mindre du gir beskjed til Bane NOR på forhånd og deretter sjekker ut av hotellet før kl. 11.
Tilleggstjenester på hotellet dekkes ikke
Bane NOR dekker ikke andre hotellfasiliteter, tilbud eller kostnader som ikke er nevnt i punktene over, for eksempel:
- Rens/vask av klær
- Minibar
- Betalings-tv
- Eventuelle skader på rom eller inventar
- Bruk av SPA-avdeling hvis det er tilgjengelig