Bane NOR Eiendom AS, som har bygget og eier verkstedet, har inngått en tiårig leieavtale med Vy Tog AS som skal bruke verkstedet til å vedlikeholde togene på Bergensbanen.
- Det er svært gledelig å se alle oppgraderingene som skjer på jernbanen nå, og vi er veldig fornøyde med det nye verkstedet, sa en smilende administrerende direktør i Vy Tog Vest AS, Yvonne Torgersen Hetlevik.
Administrerende direktør Jon-Erik Lunøe i Bane NOR Eiendom AS kunne fortelle at selskapet skal investere to milliarder i å oppgradere også de øvrige togverkstedene i årene som kommer.
Begeistret minister
Det var en interessert og imponert samferdselsminister som lot seg geleide rundt i verkstedet av ledelsen i Bane NOR Eiendom AS.
Ministeren stilte en rekke spørsmål underveis, og klatret sågar opp på dreiebenken, som høvler hjulene på togene, for å ta en nøyere titt.
Sikkerheten her er så bra at til og med jeg kunne jobbet her, spøkte Hareide etter endt omvisning.
Trangt område
Det nye togverkstedet ligger i sporområdet til Bergen stasjon, med togene susende forbi på ene siden og en fjellskrent med boliger på toppen på den andre.
- Byggingen har gått greit, selv om det har vært utfordrende at tomten ligger så tett på togtrafikken og naboer, fortalte prosjektdirektør Trond Rusten i Bane NOR Eiendom AS.
Byggetiden har vært halvannet år.
Moderne, velutstyrt verksted
Det nye verkstedet er et to-spors verksted som har plass til tog som er inntil 110 meter lange. Det har blant annet takgallerier, løftebukker og hjuldreiebenk. I tillegg er det bygget et administrasjonsbygg, flere tekniske rom og lager.
Verkstedet er et viktig bidrag til jernbanesektoren, og skal fungere i mange tiår for togmateriell i vest. Det skal kunne ta imot alt nåværende og fremtidig togmateriell som trafikkerer Bergensområdet.