Bygger fjerntogenes nye katedral

Snart skal nye togsett settes inn på fjerntogstrekningene, og nå har Bane NOR inngått kontrakt med Seltor Gruppen AS om bygging av en ny mottaksbase ved verkstedet på Sundland i Drammen.

  • Nyheter og aktuelt

Publisert: 18. juni 2025 klokken 14:41

De to som signerer kontraktene sitter foran, mens de andre står i en halvsirkel bak.

Signering: Jørn Johansen, direktør for serviceanlegg i Bane NOR, og Svend-Harald Maalen, daglig leder i Seltor, skrev under kontrakten. Bak f.v. Gaute Lorentzen og Terje Fosser fra Bane NOR; Martin Hasle, Henrik Kristiansen og Jan-Frode Eng fra Seltor. Foto: Olav Nordli, Bane NOR

Arbeidet med mottaksbasen starter rett etter sommerferien og skal være ferdig i første kvartal 2027 – i tide til de første togsettene kommer til Norge. Etter en testperiode blir de nye togene satt inn i persontrafikken fra 2028, med Bergensbanen som første strekning.

I mottaksbasen skal alle togene som kommer til landet testes, og det skal gjøres opplæring og vedlikeholdsarbeid.   Norske tog har inngått avtale om 17 lange fjerntogsett(åpnes i ny fane), med opsjon på kjøp av opptil 100 nye tog totalt.

De nye settene skal erstatte tog som tas ut av drift fordi de er over sin tekniske levealder, noe som er nødvendig for å opprettholde et godt togtilbud på Dovrebanen, Bergensbanen, Sørlandsbanen og Nordlandsbanen.

Sikkerhetsfokus

Byggeprosjektet innebærer at en eksisterende toghall (bygg J) utvides mot vest med et bygg på 116 x 30 meter slik at det blir plass til et togsett på totalt 220 meter.  En topp moderne løftelinje sørger for at hele settet kan heves samtidig slik at vedlikeholdsarbeidet kan gjøres raskere og mer effektivt.

Tidligere har Seltor har også gjort jobben med bl.a. å forsterke den eksisterende delen av verkstedhallen og forberede den for det nye løftesystemet. Den nye kontrakten er en totalentreprise, og prosjektet skal gjennomføres i et komplekst område, med spor i drift på alle kanter.

– Dette innebærer et høyt fokus på sikkerhet, samt grundig planlegging for å sikre at brukerne av verkstedområdet blir minst mulig skadelidende i byggeperioden, forteller Jan-Frode Eng, regionsjef i Seltor.

Redusert karbonavtrykk

Betongleveransene som er avtalt, sikrer at prosjektet får et svært lite karbonavtrykk. Den totale reduksjonen er på rundt 700.000 kilo CO2 sammenlignet med konvensjonell betong.  Som et eksempel tilsvarer dette ca. 3500 flyreiser tur/retur Oslo-København for én person.

– 70 prosent av betongen på prosjektet skal produseres med evoZero-sement(åpnes i ny fane), som innebærer netto nullutslipp av karbon. Dette vil bli levert fra Heidelberg Materials med oppstart i første kvartal 2026. I den første fasen av byggingen skal vi bruke såkalt Lavkarbon Ekstrem som betong, forteller Jan-Frode Eng, som legger til:

– Vi er veldig fornøyde med å lande kontrakten på et så stort og spennende prosjekt, og vi ser fram til et godt samarbeid. Bane NOR er en veldig proff byggherre, og det er krevende å vinne en slik kontrakt, framholder han.

Prosjektleder i Bane NOR Eiendom og serviceanlegg, Gaute Lorentzen, stemmer i:

– Vi ønsker at dette skal bli et godt prosjekt for alle, hvor vi samles om en felles vei til målet. Det tror jeg vi skal lykkes med når vi får med oss Seltor, som vi for vår del også kjenner som en god og profesjonell aktør, sier prosjektlederen.  

Langskip-prosjektet Ekstern lenke

Langskip-prosjektet er verdens første fullskala verdikjede for karbonfangst og -lagring (CCS). Inkludert i prosjektet er CO2-fangsten som skjer ved Heidelberg Materials’ sementfabrikk i Brevik, som skal levere betongen til byggeprosjektet i Drammen. Åpningen av prosjektet ble markert i Brevik onsdag 18. juni, og du kan lese mer på regjeringens nettsider.


Skrevet av

  • Olav Nordli

Publisert: 18. juni 2025 klokken 14:41