Raumabanen er fortsatt stengt mellom Dombås og Åndalsnes pga. jordraset som gikk over jernbanen ved Verma stasjon. Arbeidet med å sikre området og gjenopprette infrastrukturen har pågått med høy intensitet under krevende forhold. Det er svært bratt og rasutsatt område som gjør at omfattende sikkerhetstiltak er nødvendig for å gjøre det forsvarlig å jobbe i og ved sporet.
Vi jobber nå med å bygge et nytt rassikringsgjerde og en ny rassikringsvoll ved jernbanen. Samtidig bygger vi opp igjen jernbaneteknisk infrastruktur og konstruksjoner som stikkrenner og dreneringsanlegg mm.
Vi har tidligere kommunisert at banen tidligst kan åpne 1. oktober. Basert på dagens fremdrift og vurderinger, er målet å kunne gjenåpne banen innen slutten av oktober, men samtidig er det fortsatt usikkerhetsmomenter som kan påvirke dette. Vi ønsker å være åpne om situasjonen og vil komme med en ny og mer presis prognose senere i september, så snart vi har grunnlag for det.
Hva skjedde?
Det var lørdag 19. juli at Raumabanen og E136 ble rammet av et jordras i området ved Verma stasjon. Raset ble utløst av styrtregn med store nedbørsmengder over tregrensen under fjellet Bjørnhammeren. Området er fortsatt ustabilt, og geologer fra både Bane NOR og Statens vegvesen vurderer det som rasutsatt – særlig ved mer nedbør.
Raumabanen går gjennom krevende terreng i Romsdalen. Ved Verma stasjon benyttes en spiralformet vendetunnel for å håndtere høydeforskjellen. Det betyr at toget passerer samme område to ganger – én gang på vei inn i tunnelen og én gang på vei ut. Det samme raset traff derfor jernbanen på to steder.
Å sikre og gjenoppbygge området er et svært komplekst prosjekt som involverer fagområder som bl.a. geologi, geoteknikk, hydrologi og jernbaneinfrastruktur. Snøhetta Anlegg AS er hovedentreprenør, og Norconsult er rådgiver i arbeidet. Fjellsikringen utføres av Nordisk Fjellsikring.