Vedlikehold og oppgradering på Dovrebanen 24. og 25. mai

I perioden 24. til 26. mai utfører Bane NOR nødvendig vedlikehold og oppgraderinger på Dovrebanen mellom Eidsvoll og Trondheim. Det blir buss for tog på hele strekningen.

  • Dovrebanen
  • Vedlikeholdsarbeid
  • Nyheter og aktuelt

Publisert: 19. mai 2025 klokken 09:45

Illustrasjonsbilde fra vedlikeholdsarbeid på Dovrebanen i 2019. Foto: Bane NOR

Arbeidsperioden på strekningen starter tidlig på morgenen lørdag 24. mai og avsluttes før morgentrafikken starter mandag 26. mai.  I tillegg til arbeidene på Dovrebanen, blir det omfattende arbeid på Trondheim stasjon. Pågående periode med buss for tog mellom Trondheim stasjon og Stjørdal gjelder også denne helgen.

Bane NOR gjennomfører kontinuerlig vedlikeholdsarbeid på jernbanen. Det er likevel helt nødvendig med intensive arbeidshelger for å gjennomføre tilstrekkelig vedlikehold og større oppgaver som er tidkrevende.

-  Vi utnytter alltid ledig tid mellom togene for å gjøre vedlikehold. Vi får gjort mye, men noen helger i året er vi avhengige av å stenge sporet for togtrafikk for å gjøre nødvendige tiltak på en enda mer effektiv og driftssikker måte, sier Kristine Jessen, regiondirektør i Bane NOR.

Tiltakene er en kombinasjon av vedlikeholdsinspeksjoner, nødvendig vedlikehold og forberedende arbeid for kommende tiltak.

-  Vi skal reparere og bytte sporveksler, sviller og skinner. Det er også viktig sjekke og utbedre stikkrenner, slik at nedbørsmengder ikke vasker bort jorden under jernbanesporene. I tillegg skal vi utføre rensk og sikring av fjell langs sporet og utføre arbeid med kontaktledninger for å nevne noe, sier regiondirektør Jessen.

Utbyggingsprosjektene med nye Hamar stasjon og 30 km dobbeltspor i Stange benytter også anledningen til å utføre tidkrevende arbeid som krever stopp i togtrafikken

Kristine Jessen oppsummerer med at alle aktivitetene bidrar til at togtilbudet blir mer punktlig og at både mennesker og gods kan reise raskere og miljøvennlig på jernbanen.  

Arbeidene påvirker togtilbudet

Vedlikeholdsarbeidet som utføres er med på å gi et bedre togtilbud. I denne omgang påvirker arbeidet togtilbudet ved at det kjøres buss for tog. Vi oppfordrer de reisende til å sjekke togselskapenes apper eller hjemmesider for detaljer om alternativ transport:

Vy(åpnes i ny fane)
SJ Norge(åpnes i ny fane)

Husk dette når det er buss for tog:

  • Planlegg reisen din i appene eller på nettsidene til togselskapene eller Entur
  • Bussen kan bruke andre stoppesteder enn det toget gjør
  • Avgangs- og ankomsttider kan være annerledes enn du er vant til 
  • Reisen kan ta lengre tid med buss og det tar tid å bytte mellom buss og tog
  • Det kjøres sommerruter på flere strekninger
  • Kjøp billett før du går om bord
  • Ta med en flaske vann om det er varmt
  • Følg gule skilt

Ikke gå i sporet

Vi minner om at det er farlig og forbudt å ferdes i, eller i nærheten av jernbanespor og høgspenningsanlegg. Selv om den vanlige togtrafikken er innstilt, kan det komme arbeidstog når som helst.

Jobber noen steder døgnet rundt

Det er et variert arbeid som skal utføres. Av hensyn til togtrafikken er periodene vi stenger jernbanen for å gjennomføre arbeid ikke lengre enn høyst nødvendig. Derfor jobber vi noen steder døgnet rundt. Vi prøver så langt det lar seg gjøre å unngå de mest støyende arbeidene på nattestid.  Dersom du er nabo til arbeidet og blir spesielt berørt, blir du kontaktet av oss i Bane NOR med tilbud om alternativ overnatting.   

 Her skal vi jobbe

Under ligger det en oversikt over noen av stedene der vi skal jobbe gjennom helgen 24.-26. mai:

  • Eidsvoll-Hamar: Vedlikeholdsinspeksjoner (dagtid)
  • Sørli: Boring, sprenging og utgraving av stein (hele døgnet)
  • Stange sentrum: Arbeidene vil i hovedsak bestå av sporarbeid, sprengning, masseflytting, grunnboringer (hele døgnet)
  • Hamar sentrum: Vedlikeholdsinspeksjon og signalvedlikehold (dagtid). Etablere støtte langs jernbanesporet (spunting) i forbindelse med utvidelse av Victoria-undergangen (hele døgnet)
  • Brumunddal stasjon: Arbeid med sporveksel og signal (dagtid)
  • Rudshøgda stasjon: Sveising i sporveksel (dagtid)
  • Moelv stasjon: Sveising i sporveksel (dagtid)
  • Brøttum- Bergseng: Fjellsikring i to skjæringer og bytte av stikkrenne/drenering (dagtid)
  • Bergseng stasjon: Arbeid på sporveksel (dagtid)
  • Hove stasjon: Arbeid med kontaktledning, rive Bæla bru, forberede innkobling av Hove hensetting (togparkering) og heving av høyspentlinje (hele døgnet)
  • Hove-Fåberg: Forberedende arbeid knyttet til E-6 for AF Gruppen. Fundamenter til ny undergang (kulvert) nær jernbanesporet skal heises inn (hele døgnet)
  • Fåberg-Øyer: Bytte omformeren på Hunder (strømtilførsel til toget), arbeid med siganlanlegg og bytte av sviller (dagtid)
  • Fåvang stasjon: Diverse oppgaver i forbindelse med nedlegning av plattformen til spor 1 (dagtid)
  • Tretten-Losna: Bytte omformer på Potterud (strømtilførsel til toget) og arbeider med signalanlegg (dagtid)
  • Hundorp stasjon: Isolere og vedlikeholde sporveksler og sporvekselvarmere (dagtid)
  • Hundorp-Fron: Svillebytte (dagtid)
  • Fron stasjon: Isolere og vedlikeholde sporveksler og sporvekselvarmere (dagtid)
  • Fron-Vinstra: Svillebytte (dagtid)
  • Kvam stasjon: Arbeid med signalanlegget (dagtid)
  • Sjoa stasjon: Bytte av sporveksel, og kabelfeilsøking og arbeid med signalanlegget (dagtid)
  • Otta stasjon: Grunnundersøkelser i og ved spor (dagtid)
  • Brennhaug stasjon og Brennhaug-Dovre: Bytte tre stikkrenner (dagtid)
  • Dombås stasjon: Skinnebytte og vedlikehold av sporveksler (dagtid)
  • Oppdal stasjon: Bytte av deler på sporveksler (dagtid)
  • Nye Veier AS forbereder tverrforbindelse til nye E6 med bru over jernbanen ved Berkåk
  • Berkåk-Garli: Vedlikehold signal-anlegg (dagtid)
  • Garli-Hovin: Skinne- og svillebytte (hele døgnet)
  • Støren stasjon: Kontroll av kontaktledningsanlegget (dagtid)
  • Støren og Trondheim: Lett vedlikehold på ulike stasjoner og planoverganger (dagtid)
  • Lundamo-Trondheim: Kontroll av kontaktledningsanlegget (dag og kveld)
  • Ler stasjon: Klargjøring for ny plattform (hele døgnet)
  • Nye Melhus stasjon: forberedende arbeid for kapasitetsøkningen på Trønderbanen (hele døgnet)
  • Søberg-Nypan: Boretog borer og setter ned fundamenter for kontaktledningsanlegg (hele døgnet)
  • Heimdal stasjon: Bytte av deler på sporveksler (dagtid)
  • Trondheim stasjon: Bytte av sporveksler og forberedelser til byggetrinn 3 av nye Trondheim stasjon (hele døgnet)

Publisert: 19. mai 2025 klokken 09:45