Vel blåst i påsken – på’n igjen til sommeren

Når færre tar toget, benytter Bane NOR anledningen til å gjøre nødvendig arbeid. Periodene med buss for tog er til beste for punktlighet, sikkerhet og komfort resten av året.

  • Nyheter og aktuelt
  • Hovedbanen
  • Spikkestadbanen
  • Drammenbanen og Askerbanen
  • Vestfoldbanen

Publisert: 29. april 2025 klokken 15:01

En skinnegående arbeidsmaskin borer bolter inn i fjellet, mann i verneutstyr foran.

Fjellsikring mellom Lørenskog og Sagdalen var en av mange aktiviteter på Hovedbanen i påsken. Foto: Bane NOR

Over tid har det blitt stadig flere avganger og flere reisende på jernbanen. Fra 2023 til 2024 økte antall reisende fra 78 millioner til 83 millioner.  Det er bra for miljøet og passasjerene, men det sliter på infrastrukturen.

Bane NOR bruker netter og helger til løpende vedlikehold, men noen ganger trenger vi å jobbe over lengre tid. I påsken hadde vi lange arbeidsperioder på Hovedbanen, Spikkestadbanen og i Drammen, noe som også blir tilfelle til sommeren. Da blir det i tillegg jobbing på Østfoldbanen.

Gjør Hovedbanen god som ny

Hovedbanen heter som den gjør fordi den var Norges første jernbanestrekning da den åpnet mellom Christiania og Eidsvoll i 1854.  Nå brukes den av lokaltog og godstog.

Fra stasjonene mellom Lillestrøm og Oslo går togene på linje L1 (Lillestrøm-Spikkestad) hvert kvarter.  I tillegg kommer alle godstogene til og fra Norges største godsterminal på Alnabru.

Fordelt på flere år fram til 2028 gjør Bane NOR en fullstendig fornyelse av både sporet og anlegget for togenes kjørestrøm på denne strekningen.

– Dette gir oss en langt bedre driftsstabilitet, noe som ikke bare gagner de daglige brukerne. Togene på linje L1 passerer gjennom Oslotunnelen, og forsinkelser på Hovedbanen får lett ringvirkninger. Så dette vil jeg si er viktig for alle som tar tog i Østlandsområdet, sier prosjektsjef Eivind Aslaksen Hamre i Bane NOR.

I to uker gjennom påsken fram til søndag 27. april var Hovedbanen var stengt for arbeid, og da var sporombyggingstoget og renseverket i sving mellom Grorud og Fjellhamar. Samtidig jobbet vi med kontaktledningsanlegget mellom Oslo S og Alna.

– I tillegg fikk vi gjort mye annet arbeid, blant annet med signal- og sikringsanlegget, fjellsikring, skifte av sporveksler, vanlig vedlikehold og rutinemessige kontroller. Vi prøver alltid å utnytte arbeidsperiodene best mulig, noe jeg føler vi lyktes veldig godt med denne gangen, hvor opptil 150 personer var i arbeid til enhver tid, påpeker Hamre, som legger til at alle arbeidene gikk etter planen.

Les mer om arbeidene på Hovedbanen i 2025 i denne saken.

Også på nordre del av Hovedbanen, mellom Jessheim og Dal/Eidsvoll, gjøres det mange tiltak i år.  Her er det blant annet en arbeidsperiode som starter torsdag 1. mai. Du finner mer informasjon i denne saken.

Legger til rette for lengre togsett

Spikkestadbanen var også stengt i samme periode som Hovedbanen, og her har vi startet arbeidet med å forlenge plattformen på Bondivann holdeplass. Nye, lengre lokaltog skal settes i trafikk på linje L1, og dagens plattform er for kort.

– Vi har kommet godt i gang, og har fått gjort alt vi skulle gjøre i perioden det ikke var persontrafikk, forteller prosjektleder Øystein Løvdal Knutsen.

– Nå blir holdeplassen stengt frem til august, og da vi åpner med en helt ny plattformdel. Vi skal også fornye dagens plattform og få på plass både ny belysning, merking på plattformen og kundeinformasjonsanlegg. Det blir rett og slett en bedre opplevelse å reise fra Bondivann, sier Knutsen.

Sporjusteringer ved Gullhella holdeplass og annet vedlikeholdsarbeid stod også på programmet langs Spikkestadbanen i påsken.

Snart er alt klart i Drammen

Gjennom Drammen var det også en periode i påsken uten togtrafikk, og det ble gjort mange viktige oppgaver på veien mot nytt dobbeltspor og ombygd stasjon.

Vi fikk blant annet heist mange master og åk, lagt inn tre sporveksler og montert sporvekselvarme. Vi la ballastpukk i spor 4, og vi monterte solcellepaneler på plattformtakene.

– Det gjenstår fortsatt en del før det hele står klart, men etter det gode arbeidet som ble gjort i påsken, er vi godt i rute til å åpne som planlagt, sier prosjektsjef Hanne Stormo.

Det blir flere perioder med togstans i Drammen i år, men etter sommerarbeidene fra 28. juni til 11. august skal trafikken i gang på de nye sporene på Drammen stasjon og gjennom den nye Drammenstunnelen på Vestfoldbanen.

Se våre prosjektsider om nytt dobbeltspor fra Drammen til Kobbervikdalen.

Her skal Bane NOR jobbe i sommer 

Til sommeren vil store arbeider foregå på de samme strekningene som i påsken. I tillegg kommer Østfoldbanen mellom Oslo S og Ski, hvor plattformforlengelser og tiltak knyttet til innføringen av nye lokaltogsett er sentrale aktiviteter.

Her finner du en komplett oversikt over korte og lange arbeidsperioder som berører persontrafikken i hele Norge.

Drammen-, Vestfold- og Sørlandsbanen: 

Fra 28.juni til og med 16. juli mellom Brakerøya og Stokke/Mjøndalen.

Fra 17. juli til og med 10. august mellom Asker og Stokke/Mjøndalen. 

Fra 6. august til og med 10. august mellom Stokke og Porsgrunn . 

Påvirker linjene F5 (Sørtoget), FLY1, F4 (Bergensbanen), R12, R13, RE10 og RE11.

Østfoldbanen: 

Fra 28. juni til og med 3. august mellom Oslo S og Ski (Follobanen er åpen).  

Fra 12. juli til og med 1. august er Eidsberg og Heia stasjoner stengt for av- og påstigning. 

Fra 4. august til høsten 2026 er det kun 1 spor i bruk på Kolbotn stasjon.

Fra 4. august til og med 13. desember er Nordstrand stasjon stengt for av- og påstiging. 

Påvirker linjene L2 og R22.

Oslo S – Lillestrøm: 

Fra 5. juli til og med 27. juli på Hovedbanen mellom Oslo S og Lillestrøm. 

Påvirker linje L1. 

Spikkestadbanen: 

Fra 12. juli til og med 27. juli mellom Asker og Spikkestad. 

Påvirker linje L1.

Mer informasjon

Buss for tog påsken og sommeren 2025

Færre tar toget når det er påske og helligdager. Da bruker vi anledningen til å utføre nødvendig vedlikeholdsarbeid på slitt infrastruktur. Og når togstrekninger stenges, må passasjerene reise med buss.


Publisert: 29. april 2025 klokken 15:01