Nytt dobbeltspor mellom Stokke og Sandefjord
Bane NOR har lenge jobbet med å doble antall avganger, til to tog i timen i hver retning, mellom Oslo og Skien. Det er vedtatt en kommunedelplan for nytt dobbeltspor mellom Stokke og Sandefjord. Bane NOR fikk i juni 2025 oppdraget med å starte planleggingen av det nye dobbeltsporet.
- Planprosjekt
- Vestfoldbanen

Illustrasjon av hvordan ny Sandefjord stasjon kan se ut. Foto: Bane NOR
På denne siden:
Hva jobber vi med og hvorfor?
Bane NOR starter opp videre planlegging av dobbeltspor Stokke-Torp-Sandefjord i tråd med Stortingets anmodningsvedtak ved behandling av Nasjonal Transportplan 2025-2036 (NTP).
Sandefjord kommunestyre vedtok kommunedelplanen med korridoren for dobbeltspor Stokke-Sandefjord i 2019. Denne planen innebærer nytt dobbeltspor fra Stokke stasjon, med ny stasjon ved Sandefjord Lufthavn Torp og ny stasjon i Sandefjord sentrum.
Dobbeltsporet vil legge til rette for en dobling av antall avganger og høyere fart på Vestfoldbanen sør for Tønsberg. I tillegg til dobbeltsporet vil det være nødvendig med enkelte sikkerhetstiltak, stasjonstiltak og kapasitetsøkende tiltak både i Vestfold og Telemark for å kunne oppnå en bedre robusthet og punktlighet totalt sett.
Det nye dobbeltsporet mellom Drammen og Kobbervikdalen åpnet 31. august 2025, og når dobbeltsporet mellom Nykirke og Barkåker er klart til bruk vil det være dobbeltspor hele veien fra Tønsberg til Oslo.
Dobbeltsporet Stokke-Sandefjord er et viktig trinn i videreutvikling av Vestfoldbanen sør for Tønsberg. Dobbeltsporet vil kunne inngå i en helhetlig dobbeltsporutvikling mellom Tønsberg og Larvik og Porsgrunn/Skien i tråd med opprinnelige Intercity planer.
Det pågår for tiden ikke planlegging av dobbeltspor Tønsberg-Stokke eller dobbeltspor Sandefjord-Larvik.
Lenke til planlegging av dobbeltspor Tønsberg-Larvik
Lenke til dobbeltsporprojektet Drammen-Kobbervikdalen
Lenke til dobbeltsporprojektet Nykirke-Barkåker

Båndlegging
Kommunestyret i Sandefjord kommune vedtok i 2019 kommunedeIplan for dobbeltspor Stokke-Sandefjord. Da ble en rekke eiendommer langs korridoren båndlagt. Dette innebærer begrensninger på ny utbygging og andre større tiltak på de berørte eiendommene.
I 2023 ble båndleggingssonen vedtatt forlenget med fire nye år av Sandefjord kommune og Statsforvalteren i Vestfold og Telemark.
Andre tiltak
For å oppnå to tog i timen til Skien i hver retning, er det behov for å gjøre flere tiltak på strekningen Tønsberg-Skien. Disse vil komme i tillegg til dobbeltsporet mellom Stokke og Sandefjord, som alene ikke er nok for en tilbudsforbedring.
Tiltakene omfatter stasjonstiltak, med bedre adkomster og planfrie planoverganger, sikkerhetstiltak, kapasitetsøkende tiltak og forbedrede kryssingssporløsninger for å sikre robusthet og punktlighet.
Status
Bane NOR fikk i juni 2025 oppdraget med å starte videre planlegging av dobbeltspor Stokke-Sandefjord.
Bane NOR jobber nå med å etablere en prosjektorganisasjon og nødvendige forberedelser for å starte en plan for detaljplan og en reguleringsplanprosess i samarbeid med Sandefjord kommune.
I første omgang planlegges ett planprogram for reguleringsplanarbeidet Planprogrammet er en «bruksanvisning» for hvordan vi skal jobbe med reguleringsplanen.
Det er først i detaljplan og i reguleringsplanarbeidet at det blir utarbeidet detaljerte beskrivelser om hva som må bygges, ytterligere konsekvensutredninger for hvert fagtema, og hvordan det ferdige anlegget skal plasseres og utformes, og hvordan det kan bygges. Det er først i denne fasen vi vet hvor jernbanen skal ligge
I dette arbeidet forholder vi oss til standarder og lovverk som plan- og bygningsloven (byggeteknisk forskrift), teknisk regelverk, samt veileder fra Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE).
Jernbanen kan ikke bygges i områder med dårlige grunnforhold uten at anlegget fundamenteres skikkelig. Sporene kan ikke utsettes for bevegelser og rystninger som kan føre til setningsskader.
I tråd med Stortingets anmodningsvedtak til NTP 2025-2036, vil Bane NOR jobbe med de nødvendige leveransene som må til som underlag for beslutning om byggestart i slutten av første seksårsperiode.
Leveransene for dobbeltsporet innebærer utarbeidelse av detaljplan med vedtatt reguleringsplan, forberedende byggeplanaktiviteter og gjennomførte interne kvalitetssikringer. Det må også gjennomføres en ekstern kvalitetssikringsprosess (EKS).
For de øvrige tiltak som må komme i tillegg til dobbeltsporet, jobber Bane NOR med kvalitetssikring før videre oppstart for planlegging.
Etter en lang og grundig prosess ble kommunedelplanen for dobbeltspor mellom Stokke og Virik i Sandefjord kommune vedtatt 20. juni 2019.
Den vedtatte Torp revidert vest-korridoren starter i Stokke og går på vestsiden av Torp Sandefjord lufthavn. Her vil en ny stasjon ligge nær terminalen på lufthavnen. Korridoren går videre i tunnel gjennom Mokollen til en ny stasjon ved Peder Bogens gate. Sør for stasjonen følger korridoren dagens jernbanetrasé ut av byen i retning Larvik.
I perioden 2019-2023 har det blitt jobbet videre med forberedende tiltak og undersøkelser for å skaffe mer kunnskap.
Det ble utført omfattende supplerende grunnundersøkelser og arkeologiske undersøkelser i 2022/2023. Det er påvist utfordrende grunnforhold, stedvis bløte leirmasser og soner med kvikkleire. Alle data ligger tilgjengelig i Nasjonal database for grunnundersøkelser (NADAG) som ligger på nettsiden til Norges geologiske undersøkelse (NGU)(åpnes i ny fane).
I 2023 ble prosjektet stoppet som følge av manglende bevilgninger over statsbudsjettet.
Det har også blitt vurdert en nedskalert løsning med kryssingsspor, der man ved hjelp av tiltak på dagens linje så på muligheter for å kjøre flere tog mellom Oslo og Skien. Alternativet ble vurdert til å være mindre robust enn planen med dobbeltspor Stokke-Sandefjord, og la mindre til rette for økt punktlighet og videre utviklingen av Vestfoldbanen sør for Tønsberg.
Da Stortinget vedtok anmodingsvedtaket i forbindelse med behandling av Nasjonal Transportplan 2025-2036, og da Jernbanedirektoratet la frem sin gjennomføringsplan for 2025-2036, ble det tydeliggjort at det var dobbeltspor Stokke-Sandefjord som skulle legges til grunn.
Plandokumenter og planprosessen
Prosjektet fikk i juni 2025 oppdraget med å starte videre planlegging av dobbeltspor Stokke-Sandefjord. Planprogram for reguleringsplan, og reguleringsplan er neste planprosess.
Kommunedelplan
Her kan du laste ned dokumentene fra kommunedelplanen som ble vedtatt i 2019.
Kontaktpersoner
Ta kontakt om du har noen spørsmål om prosjektet. Vi ber pressen om å kontakte vår kommunikasjonsrådgiver direkte.
Fredrik Haga
Prosjektsjef
Tormod Ugelstad
Senior kommunikasjonsrådgiver