Tiltak langs Hovedbanen nord

Bane NOR planlegger flere tiltak på nordre del av Hovedbanen, blant annet nedleggelse av planovergangen på Dal, ny tømmerterminal på Hauerseter og oppgraderinger ved Jessheim stasjon. Planovergangen ved Nordby holdeplass ble erstattet av en gang- og sykkelveg under jernbanen i mars 2025.

  • Utbyggingsprosjekt
  • Vedlikeholdsarbeid
  • Hovedbanen

Den nye undergangen på Nordby ble innviet 3. mars 2025, og den ulykkesutsatte planovergangen var dermed en saga blott. Foto: Synne Gevoll Østerlie, Bane NOR

På denne siden:

Overordnet om prosjektene 

Hovedbanen har hatt en vesentlig økning i person- og godstrafikken de seneste årene. Strekningen Lillestrøm–Eidsvoll er definert som overbelastet, og det er få steder hvor lange godstog kan krysse med hverandre. Dette gjør strekningen utsatt for forsinkelser og kompliserer ruteplanleggingen.

Ved Jessheim stasjon planlegger Bane NOR å forlenge dagens kryssingsspor slik at lange godstog kan krysse med persontog som stanser ved plattform. Samtidig ønsker vi å forbedre tilgjengeligheten slik at stasjonen oppfyller krav til universell utforming.

I tillegg planlegger vi et nytt kryssingsspor mellom Lillestrøm stasjon og Leirsund, samt å forlenge kryssingssporet ved Hauerseter.

Planovergangene ved Nordby holdeplass og Dal stasjon har hatt mange uønskede hendelser og er blant Norges mest risikoutsatte. I mars 2025 ble planovergangen på Nordby erstattet av en ny undergang under jernbanen.  Bane NOR ønsker også  å legge ned planovergangen ved Dal stasjon. Der begrenser dessuten planovergangen kapasiteten på dagens kryssingsspor, som vi også ønsker å forlenge.

På Hauerseter har skogeierne og treforedlingsindustrien behov for en ny terminal for omlasting av tømmer fra bil til tog.

Om enkeltprosjektene

Kontaktpersoner

Ronny Eirik Hansen

Prosjektleder Dal, Jessheim og Nordby

Birgitte Langballe

Senior kommunikasjonsrådgiver og pressekontakt

Börje Karlsson

Prosjekteringsleder arealplan Dal

Lars Baastad

Prosjekteringsleder Hauerseter kryssingsspor

Stine Rygg Fjørstad

Prosjekteringsleder arealplan Jessheim og Hauerseter tømmerterminal

Morten Fred Tannum

Prosjekteringsleder Lillestrøm nord

Vilde Moltu Haaby

Prosjekteringsleder arealplan Lillestrøm nord

Nyheter fra prosjektet

Utvidet planområde ved Jessheim stasjon

Etter at Bane NOR varslet oppstart av reguleringsplan for Jessheim kryssingsspor og stasjonstiltak, er det blitt behov for å utvide planområdet noe. Frist for innspill til endringene er fredag 16. mai 2025.

Store jobber på nordre del av Hovedbanen

I 2025 skal Bane NOR gjøre en rekke jobber på Hovedbanen mellom Kløfta og Eidsvoll. Tiltakene er viktige for punktlighet, sikkerhet og komfort på strekningen, men innebærer dessverre perioder med innstilte tog og ulemper for naboene.

Utsatt planovergang på Nordby erstattet med undergang

Planovergangen ved Nordby holdeplass på Jessheim har lenge toppet listen over antall uønskede hendelser i Norge. Men etter tiår på risikotoppen, er den nå erstattet med en undergang og folk kan trygt krysse jernbanen her uten å måtte forholde seg til lys, lyd, bommer og skilt.