Utbygging av Ofotbanen

Vi arbeider med å styrke kapasiteten for gods- og person trafikk på Ofotbanen. Som et ledd i dette skal vi gjennomføre 4 utbyggingsprosjekter som vil øke kapasiteten frem mot 2040.

  • Planprosjekt
  • Ofotbanen
  • Utbyggingsprosjekt
Illustrasjon sett fra luften av nytt spor med viltovergang ved Haugfjell stasjon.

Illustrasjon av nytt spor med snøoverbygg og viltovergang ved Haugfjell stasjon. Foto: Bane NOR/Niras

På denne siden:

Om utbyggingen av Ofotbanen

Det er et klart mål å flytte mer av godstransporten i Norge fra vei til bane. Ofotbanen er landets tyngst trafikkerte jernbane der malmtogene fra gruvene i Kiruna utgjør hoveddelen av trafikken. I tillegg er varetransport mellom Sør- og Nord-Norge en viktig del av banetrafikken.

På Ofotbanen er det forventet at togtrafikken de neste 20 årene skal øke med 43 %, fra 46 til 66 tog pr. døgn, frem mot 2040. For  å styrke kapasiteten på strekningen er det behov for teknisk oppgradering av banen og utbygging av nye kryssingsspor.

Det er fire pågående utbyggingsprosjekter på Ofotbanen i dag; Søsterbekk kryssingsspor, Horisontalen kryssingsspor, Katterat kryssingsspor og prosjekt for økt aksellast fra Narvik til Riksgrensen.

Nærmere om prosjektene

Kontakt

Tor Gunnar Pedersen

Tor Gunnar Pedersen

Prosjektleder

Siri Hollup Broholm

Siri Hollup Broholm

Arealplanlegger

Nyheter fra prosjektet

Oppstart av planarbeid på Ofotbanen

Bane NOR starter planleggingen av tiltak på både Katterat og Horisontalen i Narvik kommune. Begge tiltakene er en del av en større satsing som skal øke kapasiteten på Ofotbanen.

Åpent møte om reguleringsplan

Narvik kommune og Bane NOR inviterer til åpent møte om reguleringsplan om Søsterbekk kryssingsspor. Planen er lagt ut på høring.

Vellykket dialogmøte

Et engasjert publikum stilte til dialogmøte når planene for Søsterbekk kryssingsspor ble presentert for første gang. Deltagerne fikk se en gjennomgang av Bane NORs planer og mulighet til å stille spørsmål.