Løpefest og feiring på Vormtråkk
Tar du løping alvorlig og vil jakte en god kilometertid? Eller vil du heller rusle 8,5 kilometer i den farten som passer deg? Søndag 15. juni har du uansett muligheten langs Vormtråkk i Eidsvoll.

Tar du løping alvorlig og vil jakte en god kilometertid? Eller vil du heller rusle 8,5 kilometer i den farten som passer deg? Søndag 15. juni har du uansett muligheten langs Vormtråkk i Eidsvoll.
Jernbanens tilstand har forholdt seg stabil i 2024, og flere tiltak viser gode resultater. Det er allikevel fortsatt et omfattende fornyelsesbehov jernbanen står ovenfor. Det viser Bane NORs ferske tilstandsrapport «InfraStatus» 2024.
No er meir enn 99 prosent av toga mellom Arna og Bergen i rute, medan fleire enn ni av ti tog er i rute på Follobanen og Østfoldbanen.
Det er gledelig å kunne slå fast at det aldri før har vært flere tog i rute i Norge enn i dag.
Sommerferien står for døren, og Bane NOR må bruke mange pendleres ferie til å gjøre nødvendig vedlikeholds- og byggearbeid.
Toget kan ikkje svinge unna og kan bruke opptil éin kilometer på å stoppe. Det er med livet som innsats å ikkje følgje trafikkreglane på ein planovergang.
En satsing på jernbane er en satsing på en bærekraftig fremtid. Les mer om hvordan vi jobber med bærekraft!
Vår konsernstrategi er langsiktig og utviklet for at vi skal kunne oppfylle samfunnsoppdraget om å levere en pålitelig og bærekraftig jernbane for Norge.
Prosjektet legger til rette for mer miljøvennlige og moderne tog med større kapasitet, også for gods, samt sømløs overgang ved grensen til Sverige.
For kortere togtid og flere avganger mellom Hamar og Oslo, bygger vi nå tre mil med dobbeltspor på Dovrebanen gjennom Stange kommune til Hamar.
Vi digitaliserer jernbanen med et nytt signalsystem. Det skal gi færre forsinkelser og flere tog i rute for passasjerer og gods.
Me arbeider med å styrkja kapasiteten for godstrafikk mellom Oslo og Bergen. Først legg me til rette for lengre godstog ved å forlengja tre kryssingsspor på Dale, Veme og Sandermosen.