Buss for tog i sommer: Stenger baner for å jobbe i sporet Ekstern lenke
Sommerferien står for døren, og Bane NOR må bruke mange pendleres ferie til å gjøre nødvendig vedlikeholds- og byggearbeid.

Sommerferien står for døren, og Bane NOR må bruke mange pendleres ferie til å gjøre nødvendig vedlikeholds- og byggearbeid.
I perioden 24. til 26. mai utfører Bane NOR nødvendig vedlikehold og oppgraderinger på Dovrebanen mellom Eidsvoll og Trondheim. Det blir buss for tog på hele strekningen.
"Det er lett å ty til tabloide overskrifter når situasjonen i Jernbane-Norge skal beskrives. Men virkeligheten er mer sammensatt," skriver Jon-Erik Lunøe, konstituert konsernsjef, Bane NOR.
Når vi jobber i sporet, kan det ikke gå tog. Det må være trygt for våre folk som skal gjøre jobben, og for deg som sitter på toget.
Vi er i gang med tre nye pilotprosjekter skal vise hvordan digitale verktøy, elektriske maskiner og smartere massehåndtering kan kutte klimagassutslipp i jernbaneprosjekter.
Toget kan ikkje svinge unna og kan bruke opptil éin kilometer på å stoppe. Det er med livet som innsats å ikkje følgje trafikkreglane på ein planovergang.
En satsing på jernbane er en satsing på en bærekraftig fremtid. Les mer om hvordan vi jobber med bærekraft!
Vår konsernstrategi er langsiktig og utviklet for at vi skal kunne oppfylle samfunnsoppdraget om å levere en pålitelig og bærekraftig jernbane for Norge.
Prosjektet legger til rette for mer miljøvennlige og moderne tog med større kapasitet, også for gods, samt sømløs overgang ved grensen til Sverige.
For kortere togtid og flere avganger mellom Hamar og Oslo, bygger vi nå tre mil med dobbeltspor på Dovrebanen gjennom Stange kommune til Hamar.
Vi digitaliserer jernbanen med et nytt signalsystem. Det skal gi færre forsinkelser og flere tog i rute for passasjerer og gods.
Me arbeider med å styrkja kapasiteten for godstrafikk mellom Oslo og Bergen. Først legg me til rette for lengre godstog ved å forlengja tre kryssingsspor på Dale, Veme og Sandermosen.